dimarts, 18 de novembre del 2008

Sull aria Cecilia Bartoli Renee Fleming


Voi che sapete. Cecilia Bartoli

dilluns, 17 de novembre del 2008

LICEU: LES NOCES DE FIGARO

Aquesta setmana han començat al Liceu les representacions de Le nozze di Figaro, l'òpera de W.A. Mozart. Com totes les seves és una obra molt important i sempre omple els sentits amb la seva música. La representació a la qual vaig asistir dijous dia 13 va ser molt bona. En primer lloc l’equip de cantants (se’n necessiten cinc que tenen molt paper i cinc més que són uns secundaris amb molta partitura) va ser molt bo i sobretot equilibrat, molt ben compenetrats perquè el mestre Ros Marbá i l’orquestra van estar a bon nivell. Van destacar les dues sopranos Emma Bell i Ofelia Sala, el baríton Ludovic Tezier i el baix-baríton Kyle Ketelsen i la mezzosoprano Sophie Koch que representaven respectivament els papers de la Comtessa, Susana, el comte d’Almaviva, Figaro i Cherubino. A més del conjunt van destacar en diverses àries com “Non piu andrai, farfallone amoroso” (Figaro) ,”Voi che sapete” (Cherubino) “Dove sono” (comtesa) que va ser molt emocionant i aplaudida i el duet de Susana i el compte “Crudel perché fin’ora”.
El tema de les escenografies dona sempre molt de joc. Com ja es sabut avui dia ja no tenim la tirania dels cantants divos (estan en extinció si no ho han fet ja), ni dels directors d’orquestra autoritaris tipus Karajan, però el seu lloc l’han ocupat els directors d’escena que volen sobresortir en l’espectacle. Sigui perquè estan convençuts (una mica) sigui perquè el que volen és escandalitzar i el seu ego creix amb les escridassades del públic el cas és que es difícil veure un muntatge que no te l’hagin d’explicar. I això no és. Ens demanen que llegim un llibre en un idioma del que desconeixem l’alfabet y per tant el lèxic, la sintaxi, etc. La posta en escena d’aquestes “Nozes” no va ser radicalment revolucionaria, és més en molts sentits va ser brillant… si no fos perquè de forma gratuïta trasllada l’acció als anys trenta del segle XX quan la acció com tots sabem té lloc al segle XVIII. Això vol dir que quan alguns personatges parlen de drets feudals no s’entengui que pugui passar en aquesta època que assenyalàvem. Lluís Pascual va ser el director d’escena amb un equip important que en alguns casos va ser més fluix del què acostumen (Franca Squarciapino en el vestuari i Albert Faura en la il·luminació).

dimarts, 4 de novembre del 2008


EL TIEMPO

Fugit irremeabile tempus (El tiempo huye de forma imparable) Virgilio.
Omnes vulnerant, ultima necat (Todas hieren, la última mata) Máxima en los relojes.



Y sin embargo hay un tremendo dicho castellano que habla de “matar el tiempo” en el sentido de no hacer nada de manera consciente y voluntaria, una manera de distraerse.
Hoy se habla más “de perder el tiempo”, lo contrario de ganarlo para algo provechoso.
La soberbia nos impide darnos cuenta de que invertimos los términos: es el tiempo el que nos mata a nosotros. Somos nosotros los que nos ocupamos en quehaceres para no ser conscientes de que el tiempo se nos lleva.
LA RACHA DEL BARÇA

Lo malo de estas situaciones deportivas, especialmente en Barcelona, es que cuanto más se tiene más se quiere. Que llevan once partidos sin perder, pues queremos doce. Si no lo consiguen, habrán perdido todo el crédito ganado y la aureola de ángeles excelsos se convertirá en cuernos de demonio.
CHAFARDERIAS

En los cursos de Caixaforum con Jaume Radigales i Marcel Gorgori que hablan respectivamente de Puccini y La voz en la ópera, nos han contado algunas anécdotas que en algún caso pueden considerarse chafarderías. Pero la verdad es que en medio de las explicaciones son de agradecer “e si non e vero e ben trovato”.
De Puccini se conoce con pelos y señales su vida amorosa con distintas mujeres, desde la legítima esposa a varias que estuvieron a punto de serlo y las amantes, ocasionales o no, que le acompañaron. La historia más truculenta sucedió cuando su esposa aseguró que su marido se acostaba con una joven menor de edad que trabajaba en su casa. La muchacha no pudo soportar la presión social y se suicidó envenenándose. Se descubrió entonces, a través de la autopsia, que había muerto virgen. El retruécano llega cuando se sabe que con quien se había acostado Puccini había sido con una hermana de la suicida. Esto es como “El caso”.
Jaume Radigales atribuía a la mala conciencia de Puccini el tratamiento que había dado a alguno de sus personajes femeninos, todos ellos muy matizados pero con una gran personalidad. En este sentido se aparta del modelo Liu , de Turandot, que aún siendo fuerte tiene una gran sensibilidad y una capacidad de renuncia que la lleva a la autoinmolación.
Marcel Gorgori explicó que entre los tenores la cuerda dramática estaba prácticamente extinguida y que cantar las obras de Wagner era un reto para cualquier teatro pues el riesgo de fracaso era enorme. Incluso en Bayreuth, Wofgang Wagner salió en el primer entreacto de Sigfrido, pues se habían escuchado los primeros abucheos dirigidos al tenor. “Si ustedes conocen a alguien que pueda hacerlo mejor preséntenmelo y el próximo año cantará aquí. Pero si no, por favor, dejen trabajar a los que los están haciendo. Gorgori añadía que Roger Alier atribuía la ausencia de tenores wagnerianos a que no se comían garbanzos (¿) en abundancia. ¡Este Alier, siempre tan perspicaz y brillante!

UNA LÁPIDA PARA JOHN KEATS
(Cementerio inglés de Roma)


Herido por amor de la Belleza,
la mayor recompensa obtuve pronto.
Bajo la yerba y su feliz leyenda
oigo las dulces flautas del otoño.

Alejandro Duque
Donde rompe la noche