dimecres, 23 de novembre del 2011

EL GRAN MACABRE

Espero que l'Àngel i la Lluïsa no llegeixin aquest comentari: A ells els va semblar sobre tot la música impresentable. Tampoc el text els va semblar una novetat (home, parlar de la mort s’ha fet des dels inicis de la Humanitat). I per tant la posta en escena (interessant) no lligava gaire amb lo anterior. En fi, un desastre.

La teoria de que si un no enten el que veu en una manifestació artística és que hi ha alguna cosa que no funciona és molt discutible. D’una banda moltes de les manifestacions artístiques que “ens agraden” estan mediatitzades per la formació que hem rebut i per la tradició; a més tenen la qualitat de la immediatesa: analitzeu un quadre de Velázquez, una obra de Shakespeare, la arquitectura de Víctor Horta, la escultura de Bernini o la música de Verdi. No estem “sensibilitzats” en aquestes manifestacions artístiques? Les entenem? En part si perquè el seu tema és tangible, identificable.

Què ens passa quan hem de canviar el chip i enfrontar-nos amb una arquitectura racionalista, una escultura o una pintura no figuratives, una música no melòdica sinó serialista (en sentit molt ampli) que utilitza nous sons? Que llavors volem entendre-les amb el codi de les manifestacions artístiques anteriors. I això no és possible. És intentar entendre una llengua que no coneixem amb el nostre alfabet. TOT l’art contemporani necessita un procés de coneixement dels llenguatges artístics que els anteriors tenien en menor mesura.

Ara bé, dit això, estic d’acord amb l’Angel que un espectacle t’ha de tocar la sensibilitat, si no malament. Però insistint en què el què hem vist com tantes altres coses necessiten tenir-los apamats abans d’anar-los a veure.

Què ens deia la obra? És la mort vista des de un punt de vista individual i col·lectiu, en to irònic i sarcàstic, és una anti-òpera, com la va definir el seu autor, plena de referències a compositors anteriors de Beethoven a Offenbach. Amb un gag final d’acord amb aquests principis: la mort pot esperar, gaudim de la vida i brindem amb cava.

Michael Boder, va dirigir amb autoritat i bons resultats una orquestra fluixa des de fa temps i poc acostumada a aquest repertori.

El gran triomf se la nit va ser per la posta en escena de la Fura dels Baus. Una enorme Nina a quatre grapes presideix, la escena, gira, adquireix diferents aspectes per la il·luminació i per diferents forats corporals deixa sortir els protagonistes. Part dels moviments escènics recullen la ironia de la obra amb discoteca anys seixanta però ball de Michael Jackson.

Valia la pena. Tenia molts valors: No vaig plorar com faré a La Boheme però vaig riure amb algunes de les guspires de humor que la obra ens ofereix.

BALLET DEL TEATRE MARINSKY


Bé, jo que no soc un fan del ballet he de dir que va resultar una vetllada agradable. Ballaven Il Corsaro, segons un poema de Lord Bayron, en tres actes i amb cinc figures destacades: Corrado, el corsari, Medora, Gulnara, Said i Selima. Tots ells grans figures que van demostrar el què tots sabem: la alta categoria de la escola russa.

La música, de diferents autors fa que de vegades sigui irregular però va ser molt ben interpretada per la orquestra del mateix teatre de San Petersburg.

Però al que últimament no estam gaire acostumats és al retorn als vells decorats (molt ben realitzats) i els vestuaris tradicionals. Per a mi va valer la pena.

diumenge, 20 de novembre del 2011

Programa/ Comentari del concert

Es que falta temps per a tot.
Divendres vaig anar a l'Auditori (Barber-Tchaikovski)
Demà Mariinsky
Demà passat El gran Macabre.
Es un no-viure.

Vaig anar a l'Auditori a sentir la Patètica de Txaikovski i em va agradar com no podia ser d'altra manera. Una obra de un compositor jove, espanyol de Saragossa, de gran orquestra, enorme percussió i ritme consistent. Però sobre tot tenia moltes ganes de sentir en directe l'Adagio per a cordes de Samuel Barber. I va ser sensacional perquè t'arriba a l'ànima, perquè se't fica dintre i no te'l pots treure

Serse G.F. Haendel

És una peça molt coneguda que de vegades s'utilitza en enterraments o casaments a Anglaterra

(Pobre Haendel).

Us recomano la versió de Katheleen Ferrier la contralt més important de meitat segle XX.

OMBRA MAI FU. LARGO.

JERJES
(
Bajo el plátano)
Frondas (hojas) tiernas y bellas
de mi plátano amado,
¡que os favorezca el destino!

Que truenos, relámpagos y tempestades
no turben vuestra preciosa calma,
ni os profane el viento del sur.

Nº 2 – Arioso

Jamás sombra
la de la naturaleza
fue más suave
querida y amable.

(Contempla el árbol)

Al contrari del què s’espera d’un tirà aconseguí reflectir en la primera ària de la òpera la bellesa de la ombra d’un arbre.

dilluns, 14 de novembre del 2011

Projectes del Liceu pel 2012-2013, 2013-2014,...

Us podeu imaginar que el que es diu aquí és el que els rumors i agenda de cantants prometen. No hi ha cap confirmació oficial. Després es veurà si tot això és veritat.

La temporada 2012-2013

El festival de Bayreuth inicia la temporada al setembre:

L’holandès errant

Lohengrin

Tristany i Isolda

Després:

La forza del destino amb un gran repartiment.

Rusalka, amb Klaus Florian Vogt (el darrer Parsifal) i Anne Schwanewilms

Les contes de Hoffmann, Amb Natalie Dessay (no cantarà la Olimpia, o així ho va dir)

Madama Butterfly, Roberto Alagna (no crec que faci de Butterfly però no sé qui és ella)

Lucio Silla, amb Patricia Petibon, la extraordinària Lulu, d'aquesta temporada.

Das Rheingold, un altra Wagner al maig del 2013

Il turco in Itàlia, amb un repartiment rossinià de campanetes: Ildebrando d'Arcangelo, Nino Machaidze, Pietro Spagnoli...

Aggripina, dirigida per René Jacobs

Il Pirata, amb Mariella Devia i Josep Bros

Iolanta, Ana Netrebko

Oedipe, amb escenografia d'Alex Ollé (La fura...)

La Traviata, Amb Dessay i Patrizia Cioffi en el segon repartiment.

Die frau ohne shaten. (No se’n sap res)

Hi haurà segur un concert del contratenor Bejun Mehta de grat record en el Tamerlano del juliol del 2011.

La veritat és que me'n sobren, crec que són masses però... Hi ha les tres de Bayreuth més tretze en la temporada. Quan any rere any el número de títols disminueix no s'entén que l'any que ve augmentin.

Seguim: Temporada 2013-2014 queda una mica més difusa i incompleta

Tatachan: la gran traca final VERDI: La bataglia di Legnano amb Cedolins i Stoyanova, Bros

Cendrillon

Die Walküre repartiment de luxe

La sonambula J.D. Florez, Patrizia Ciofi

Tosca

Arabella

Maria Estuarda

La ciudad invisible de Kitege

Estava previst Les Troyens però sembla que ha caigut de la programació.

Hi haurà un recital de Edita Gruberova

2014-2015

Sigfried. Lance Ryan, Albert Dohmen. 2015.

Io de Benet Casablancas. Estreno mundial.

Macbeth. Martina Serafin.

Nabucco. Michele Pertusi.

Pelléas et Mélisande.

Il trovatore. Anna Netrebko, Roberto Alagna.

West Side Story.

2015-2016

I Capuleti e i Montecchi. Elīna Garanča.

dissabte, 12 de novembre del 2011

Noticies petites

Aquests dies estem com una mica adormits, des del punt de vista liceístic. Però sempre hi ha activitat des de ballet a concerts de músiques diverses. El que més sorprèn veient l'escenari és l'enorme figura una mica difícil de descriure que, se suposa, és l'element central del Gran Macabre: La fura han fet una figura mig home mig dona d'un color groguenc que veurem quin joc dóna.

Respecte al grup verdià estem en plena feina per presentar la Linda de Chamounix a mitjans desembre. No creieu que no ens barallem, hem hagut de suar molt per arribar a definir el tema que tractaríem. Finalment la primera part serà evidentment dedicada a Linda i la segona a escenes de la bogeria de diverses obres barroques i romàntiques.

Ah! Espero fer enveja dient-vos que els dies 8-9-10 de desembre me'n vaig a Frankfurt a veure Otelo, Tosca i els contes de Hoffmann. Ja us ho explicaré.

dissabte, 5 de novembre del 2011

En marxa

Ja estem en plena temporada operística a tota Europa. Els divos canten a tot arreu i nosaltres aquí esperant "El gran macabre". No perdem les esperances.
L'altra dia a Milà va cantar Juan Diego Flórez amb Joyce di Donato, Daniella Barcellona i Simon Orfila la òpera de Rossini La donna del lago. Èxit. Ah! I també va dirigir un concert a la orquestra de la Scala, el mestre Daniel Baremboin. Si haguèssiu pogut segur que us haguèssiu apuntat
Sense figures estelars com les anomenades espodrà veure a Frankfurt un trio de títols clàssics que també són sempre molt apreciats: Otelo, Tosca i els Contes d'Hoffman.
Si no podeu anar a un directe, penseu que el 7 de desembre als Cinesa fan el Don Giovanni en directe des de la Scala amb un repartiment... Elles són Netrebko i Fritolli i entre ells està en Terfel en el paper de Leporello.