dimarts, 6 de març del 2012

Jo també la demano

ÒPERA
El treballadors del Liceu demanen la dimissió del director, Joan Francesc Marco
En una carta amb 301 firmes, el titllen "d'irresponsable", "frívol" i "temerari" i demanen la seva dimissió junt amb la cúpula directiva del teatre
ARA
BARCELONA | Actualitzada el 05/03/2012 18:41
Una àmplia majoria de treballadors del Liceu, 301 persones, han signat una carta demanant la dimissió de Joan Francesc Marco, l'actual director gerent del teatre. Després de la crisi que va obrir la presentació d'un expedient de regulació (que pretenia tancar el teatre dos mesos), l'amenaça de vaga per part dels treballadors i de la retirada d'aquesta mesura, ara els treballadors exigeixen un canvi de rumb a la direcció del teatre.
En una carta a Marco, recorden que en quatre anys hi ha hagut tres conflictes col•lectius, 41 acomiadaments, el tancament del teatre el mes de setembre i l'ERO presentat aquest febrer. "Les seves propostes de 'model nou' ens allunyen molt més de la societat catalana", diuen a la carta, on consideren a Marco un "irresponsable" per haver presentat l'ERO de forma unilateral, "una actitud impròpia d'un director general". L'acusen de "manca de professionalitat" i d'"incompetent com a gestor cultural".
"Volem que la persona que encapçali aquest teatre sigui (...) coneixedor d'un teatre d'òpera, que sàpiga potenciar els actius artístics i econòmics de la institució, que estigui a l'altura del seu prestigi i capti l'atenció dels potencials patrocinadors nacionals i internacionals, que sigui la imatge d'una gran entitat cultural, dialogant, propera als treballadors", anuncien. Al final, demanen la dimissió del director general del Liceu i de la resta de responsables de la direcció.

Temporada 2012-2013. Comentari

Una “innocent” filtració, com la que va alertar de la supressió de la temporada actual, ha difós quins seran els títols de la temporada pròxima.
A part del tres títols wagnerians de Bayreuth (L’holandès errant, Lohengrin i Tristany i Isolda) a principis de setembre, tindrem un altre Wagner, L’or del Rhin, inici de una nova tetralogia en anys successius; i Rienzi en versió de concert.
De Puccini, Madama Butterfly (Roberto Alagna, Hui He).
De Rossini, Il turco in Italia.
De Donizetti, L’elisir d’amore (Rolando Villazón).
De Mozart, Lucio Silla (Patricia Petibon).
De Dvorak, Rusalka.
De Offenbach, Les contes de Hoffmann (Natalie Dessay).
De Chaykovski, Iolanta (amb els cossos estables del Marinski i Ana Natrebko).
De Kurt Weill, Street Scene.
De VERDI, La forza del destino.
Bejun Mehta i Joyce di Donato faran dos recitals.
El AlvinAiley, el American Ballet Theatre i el Ballet am Rhein, seran les companyies de ballet.
Tot això si la ineptitud no continua i repetim la jugada d’aquest any i si els artistes no desconfien de la solvència del nostre teatre.
Algú creu que aquesta filtració ha estat neutra o errònia. Jo no. Mentre ens entretenim en les consideracions de obres i artistes de la temporada 2012-2013 ens oblidem dels problemes profunds que patim ara i demà.

Preguntes

Si algú creu que el tema del Liceu s'ha resolt que m'ho digui per rebre informació que desconec totalment.
En primer lloc si el dèficit previst era de tres milions d'euros i dels treballadors se'n trauen 1'5, de on surten els altres?
Quina informació se'ns ha donat: que ho anul•len tot excepte el Pelleas et Melisande. És això salvar la temporada?
Quin ha estat el paper dels mitjans de comunicació? Repetir les notes informatives (?) escarransides i sense una paraula de més de la direcció del teatre.
I el paper de la Conselleria de cultura, el ministeri i les altres institucions i mecenes o patrons?
Quina coordinació ha existit perquè hagi abonats als qui s'ha retornat el import de les localitats que se suposa que hauran de tornar a pagar si volen assistir a les representacions?
Amb quina moral els actuals abonats el renovaran si no saben que els depararà el futur, si tenen alguna possibilitat de assegurar-se la temporada sencera?
Quina confiança es pot tenir en un staff directiu que no ha estat capaç de organitzar la temporada d'acord amb el pressupost previst?
I què saben els representants de les administracions que quan hi ha vaques magres tot va bé però com no saben del funcionament d'un teatre d'òpera (i un dubte que tampoc d'economia i ignoren la organització d'una empresa pública.
I tremolem: El senyor Mascarell ha promès canvis pel començament de l’any 2013. Serà per millorar? Entretant els que arriben es trobaran amb la temporada dissenyada (com és lògic però sense la possibilitat de gestionar-la des del principi.
Si us plau Sr. Marco, MARXI, encara que vostè presumeix que no llegeix el que s'escriu en paper o a les xarxes socials quan són el testimoni del què pensen els espectadors (abonats o no) que al cap i a la fi són els destinataris de l'espectacle operístic i qui li paga el seu sou.

Adriana Lecouvreur, abans de temps



Encara que falti molt de temps per les representacions del mes de maig, aprofito la explicació que va fer Ramón Gener sobre l'Adriana Lecouvreur de Francesco Cilea al seu programa"Òpera en texans"