dimecres, 10 de juliol del 2013

16.- Stiffelio

Stiffelio és una òpera en tres actes amb música de Giuseppe Verdi i llibret en italià de Francesco Maria Piave , basat en la peça Le Pasteur, ou l'Évangile et li Foyer de Émile Souvestre i Eugène Bourgeois . Es va estrenar el 16 novembre de 1850 al Teatre Gran de Trieste .

Argument L'obra tracta el tema del adulteri i involucra a un pastor protestant . L'acció transcorre en Alemanya al castell del Comte de Stankar l'inici del segle XIX . La seva segona versió, Aroldo, va ser ambientada en l' Edat Mitjana.

Acte I 
Salzburg, Àustria, a mitjans del segle 19. Lina, la filla del Comte Stankar, està casada amb Stifellio, un ministre protestant. Stifellio acaba de tornar d'una missió, i Jorg, un ancià pastor, lidera un grup dels seus seguidors en una pregària per ell. Entre ells es troba el noble Raffaele, que va seduir a Lina durant l'absència del seu marit. Stifellio entra i li diu a la multitud reunida com un barquer va informar que diversos dies abans de veure un home saltar des d'una finestra del pis superior del castell de Stankar ("Digues qua varcando sul cosí albore"). El barquer es va recuperar uns papers que l'home que fugia va perdre i els va donar a Stifellio. Lina i Raffaele s'adonen que la seva relació s'ha descobert, però Stifellio, 
no volent exposar secrets culpables, llança els papers al foc sense mirar-los. Stankar sospita que la seva filla ha estat infidel.
Tot sol amb la seva dona, Stiffelio parla de la decadència moral que ha vist tothom en el seu viatge ("Vidi dovunque gemere"). Trobar Lina indiferent a ell, recorda el seu dia del casament, així com l'anell de la seva mare, que va segellar els seus vots. Ell se sorprèn en descobrir que al ring de la mà de Lina, i quan ella es nega a dir-li per què, ell sospita que ella li ha traït.Ell se'n va, decidit a descobrir el que ha succeït. Lina li resa a Déu per l'orientació ("A et Ascenda, oh donar clement"). Comença a escriure una carta de confessió que Stifellio però és interromput pel seu pare, qui l'acusa d'arruïnar el nom de la família i prohibeix a revelar la veritat. Després que tots dos s'han anat, Raffaele entra amb una carta de Lina. Sense saber que Jorg ho està mirant, s'amaga en un llibre tancat, el Messies de Klopstock, a la qual els amants tenen les claus.
Durant una recepció Stiffelio, Jorg diu el ministre de la carta. Stifellio amargament anuncia que el seu pròxim sermó estarà a Judes Iscariot, que va trair Jesús. Com per il · lustrar el punt, es pregunta pel Messies. Trobar el volum tancat que requereix clau de Lina, i quan ella es nega, trenca el llibre obert. Abans Stifellio pot llegir la carta, Stankar el trenca (Conjunt: "Oh qualitat m'invade ed agita"). El predicador s'enfronta iradament seu pare-en-llei, mentre que Lina li prega que cauen fúria del seu marit sobre ella al seu lloc. Stankar Raffaele repta a un duel.
Roberto Aronica interpreta el paper de STIFFELIO al teatre Reggio de Parma el 2012 dirigit per Andrea Battistoni
Acte II 
Lina prega per el perdó en la tomba de la seva mare ("Ah! Dalli scanni eterei"). Quan aparegui Raffaele, ella rebutja les seves protestes d'amor i exigeix ​​la devolució del seu anell. Stankar entra i provoca Raffaele en un duel d'espases, que és interromput per l'arribada de Stifellio, que tracta d'intervenir. Stankar nega a ser calmat i revela que Raffaele és l'amant de Lina. En sentir això, l'espasa i els desafiaments de la Stifellio s'apodera Stankar Raffaele mateix (Quartet: "Ah no, è impossibile"). Jorg recorda al ministre que els seus seguidors ho estan esperant a l'església. Stifellio lluita pel domini propi, recorda que Crist va morir perdonant a tota la humanitat.

Sylvia Sass interpreta el papel de Lina en 1989 bajo la dirección de Lamberto Gardelli.



Acte III 
Abatut, Stankar considera llevar-se la vida ("Lina, pensai che Un Angelo"), després decideix que ell ha duel amb Raffaele de venjar l'honor de la seva família. Ell se'n va, i Stifellio i Raffaele entrar. El ministre demana al seu rival el que ell faria si Lina eren lliures per casar-se, però Raffaele és incapaç de respondre. Stifellio li diu que esperi en una sala contigua mentre parla amb Lina. Quan ella apareix, Stifellio exigeix ​​el divorci. Lina protestes violentament i declara que el seu amor pel seu marit mai ha vacil · lat ("Duo:" opposto è il carrer "). Stifellio és impassible. Ella li pregunta si li pot fer front no com el seu marit, sinó com un home de Déu i confessa que Raffaele la va seduir. Així com Stifellio està a punt d'enfrontar a la seva amant, Stankar entra amb una espasa ensangonada a la mà, anunciant que l'honor s'ha defensat.
La congregació, incloent Lina i el seu pare, ha reunit a l'església. Stifellio obre la Bíblia, decidit a prendre la inspiració del que trobi. És la història de Jesús i l'adúltera. Comença a llegir. Quan arriba a les paraules: "I la dona es va aixecar, perdonat," ell mira directament a Lina i ella sap que és perdonat.

En primer lloc, V.Chernov i després Dmitri Hvorostovsky ens canten l'ària deStankar, el baríton i pare de Lina, en les interpretacions respectives de Nova York el 1994 i de Japó el 2003.







I així acaba l'obra. Carreras, Malfitano, Howell i Jurisich dirigits per Downer al Covent Garden el 1993.